Tuesday, February 17, 2015

Jogositvany

Mikor vegre talaltam alberletet, elmentem a DMV-be megerdeklodni, hogy mikor csinaltathatom meg a jogositvanyt. Kiderult, hogy Texasban van egy szabaly, miszerint legalabb 30 napja mar hivatalosan itt kell lakni ahhoz, hogy levizsgazhasson valaki autovezetesbol. Kaptam INGYEN egy nyomtatott verzios kresz konyvet, hogy addig abbol fel tudjak keszulni, egy jelentkezesi formot, amit ki kell tolteni es egy vizsgaertekelo formot, amit szinten ki kell tolteni az adataimmal. Ami fura volt, hogy ezeken a formokon fel kell tunteni a magassagot es a sulyt is (persze feet/inch es pound-ban).
A weboldalukrol egyebkent ingyen letoltheto a KRESZ konyv, igy mar egy ideje tanulgattam azt. Azzal is tisztaban voltam, hogy Magyarorszagrol idekoltozoknek sajnos meg kell csinalniuk az irasbeli vizsgat (kresz) es a vezetest is.
A 31. napon reggel ott alltam a DMV ajtaja elott 8 masik emberrel, es vartuk hogy kinyissanak. Hivatalosan 8-kor nyitnanak, de mar beengedtek minket 3/4 8-kor. Eloszor sorba kellett allni a Welcome ablakhoz. Ahova en mentem DMV office, oda nem lehetett idopontot kerni elore KRESZ vizsgara, de van olyan hely, ahova kell, ennek erdemes utananezni a www.dmv.org honlapjan. Sorra kerultem, egy kedves egyenruhas ferfi kerdezte mit szeretnek. Mondtam neki, hogy 31 napja lakom Texasban es szeretnem megcsinalni a kresz vizsgat. Odaadtam neki a kitoltott jelentkezesi formot. Kerdezte van e autom. Mondtam, hogy van, igy annak elkerte a biztositasat es a regisztracios papirjat. Ez az a papir, amit akkor adnak mikor megerkezik a rendszam, es errol a papirrol kell felragasztani a szelvedore az ervenyessegi matricat. Elkerte az utlevelemet, a Social Security Card-omat. Atnezte oket, majd adott egy sorszamot. Akkor vettem eszre, hogy egy fal mogott ott van egy csomo ugyfelfogado ablak. Szerintem 10-15 percet kellett varakoznom mire szolitottak.
Itt egy holgyhoz kerultem, szinten egyenruhas, es o mar szigorubbnak nezett ki. Elkerte a jelentkezesi es a vizsgaertekelo formokat, es az utlevelemet eloszor, majd kerdezte hol a zoldkartyam. Meg nincs plasztik kartyam, errol majd meg irok kesobb, de az utlevelemben levo vizum ervenyes 1 evig. Ez megfogta ot egy kicsit, beirta az utlevelszamomat a gepbe, majd kerdezte, hol van az I-94 formom. Neztem ra hulyen, hogy nekem olyan nincs, azt sem tudtam mi az. Razta a fejet, mondta, hogy rendben, akkor most o kinyomtatja nekem, de legkozelebb hozzam magammal. (Utolag persze utananeztem itthonrol hogy mi is ez. Szerintem nekem ilyen nem is kellene alapbol, mivel ez csak nonimmigrant vizummal rendelkezokre vonatkozik, es ahogy nezem az eddigi ki-be lepeseit hivatott nyilvantartani az orszagbol.) Kerdezte van e SSC-m, odaadtam neki, elkerte a kocsi biztositasat es regisztracios papirjat, amiket az elobb a ferfi is elkert. Szerencsere ezekkel sem volt gondja. Kert bizonyitekot arra, hogy 30 napja mar itt lakom, igy odaadtam neki az ingatlan berleti szerzodest. Vittem magammal egyebkent kozuzemi szamlakat is, de nem volt rajuk szukseg az en esetemben. Mindent lefenymasolt, majd elkerte a 25$ vizsgadijat. Csinalt ujjlenyomatvetelt digitalisan, majd a latasvizsgalat kovetkezett. Bele kellett nezni egy nagy tavcso szeru gepbe, ami teljesen sotet volt, semmit nem lattam benne. Gondoltam hogy itt bajok lesznek, de kiderult, hogy csak kozelebb kell hajolni, es a homlokommal meg kell nyomni egy gombot ahhoz hogy bekapcsoljon :) Kerte hogy olvassam el az 5. sorban levo szamokat. Majd a 3. sorban levo szineket kellett felsorolni melyik milyenek (szintevesztes vizsgalat). Nagyon egyszeru volt szerencsere. Ezutan hatrebb kellett lepjek, es keszitett rolam fotot. Beszkennelte az osszes dokumentumomat, majd kinyomtatott egy papirt, amin rajta volt a leendo jogositvanyom szama, az adataim es hogy befizettem a dijat. Mondta, hogy menjek be a szamitogep terembe az 1. gephez. Kerdeztem, hogy mi van ha megbukom, megismetelhetem e most ujra. Mondta, hogy nem, masnap lehet leghamarabb ismetelni, de nem kell plusz dijat fizetni a potvizsgakert. Szuper :)
Odamentem a gephez, erintokepernyos volt. Ki kellett valasztanom a szuletesi datumomat 5 masik kozul majd a nevemet, es utana elkezdodott a teszt. Nem remlik hogy irta volna barhol is, hogy idore megy, es szamlalot sem lattam sehol a kepernyon. A kresz konyv elso par oldalan fel vannak sorolva a birsagok, hogy miert mekkora osszegre birsagolnak, illetve elso-masodik-harmadik elkoveteskor hogy no a birsag, es miert zarhatnak bortonbe vagy itelhetnek kozmunkara. Ez egy eleg hosszu es szaraz anyag, kizartnak tartottam, hogy ilyeneket kerdezzenek a teszten. Hat kerdeztek. Nem is keveset, mert eleg sok ilyen jellegu kerdes volt. Illetve olyanok is voltak, hogy fiatalkoru mit tehet es mit nem illetve ot hogy birsagoljak (na ez mivel ram nem vonatkozik, igy nem is tanultam meg ezt a reszt a konyvbol). Szerencsemre a szamok valahogy konnyen az agyamban maradnak, illetve jozan paraszt esszel is ki lehet kovetkeztetni hogy mekkora lehet egy szabalysertesert a birsag (pl. jogsi nelkul vezet valaki, elso alkalommal elkapjak, csak nem zarjak be rogton 1 evre bortonbe).  Azert bosszankodtam magamban rendesen. 30 kerdes volt, ebbol ha jol emlekszem 71%-ot kell minimum teljesiteni ahhoz hogy valaki atmenjen. Voltak tablas kerdesek, biztonsagi jelleguek es hat a szabalysertesesek. A teszt vegere szinte biztos voltam benne, hogy megbuktam, de vegul 3 hibat vetettem csak. Kiirta a kepernyon hogy menjek vissza az ugyintezohoz. A terem mellett le kellett ulni az egyik szekre, amire ra volt irva hogy Sikeresen vizsgazoknak, majd par perc mulva szolitottak is. Egy masik holgyhoz kerultem, o mar kedvesebb volt. Mondtam hogy sikerult a tesztem. Megnezte a szamitogepen, majd kitoltotte a vizsgaertekelo lapot is. Mondta, hogy sajnos ide kotelezo idopontot kerni a Driving test-re, es nincs nekik csak 2 het mulva legkorabban. Viszont nemreg nyitott egy Mega center Pflugerville-ben, akik 7:30-tol nyitnak hetfon es idopont nelkul is fogadnak. Javasolta, hogy menjek oda.
Tanulva ebbol az esetbol a reggeli sorbanallas elkerulese miatt hetfon reggel 6:40-kor ott voltam az iroda elott. Egy lelek nem jott 7:00-ig, utana kezdtek szivarogni az emberek, es a 7:30-as nyitasra mar hosszu sor allt az epulet elott. De en voltam az elso, ami amiatt volt fontos, mert legkesobb 10-re azert be kene erjek a munkahelyre. Mikor beengedtek minket (pontosan 7:30kor), ket sorba kellett allni. Egyik akik mar befizettek a vizsga dijat, a masik pedig azoknak akik irasbeli vizsgara jottek.
Mivel elso voltam, rogton szolitott is az ugyintezo. Odaadtam neki a papirt, amit a masik DMV-nel nyomtattak. A szamitogepen lekerte az eredmenyemet es mondta, hogy 8:00-ra tud adni idopontot, en kezdek. Jojjek ide vissza 7:50-kor, es elintezzuk a papirmunkat. Addig volt egy negyed oram, pont eleg egy mosdoszunetre es lelki felkeszulesre :)
A papirmunka nem is emlekszem mar mibol allt, talan csak annyi volt, hogy kinyomtatott nekem egy papirt. Iratokat mar nem kert tolem ekkor. Mondta, hogy vezessem a kocsimat az epulet moge, es alljak be az 1-es sorba. Igy tettem. Egy perc mulva kovettek a tobbiek is, es 4-5 auto allt mogottem. Beszelgettem kicsit a mogottem kovetkezo lannyal. Mondta, hogy o mar masodjara van itt, multkor megbukott, mert parhuzamos parkolassal kezdodik a vizsga es o hozzaert a padkahoz. Tanacsolta, hogy inkabb szenvedjek kicsit az elore-hatra tolatgatassal, de a padkahoz es a rudakhoz ne erjek hozza. Visszaultem a kocsimba, es meg is jelent 8:00kor a vizsgaztato, aki egy nagyon fiatal fekete srac volt. Mondta, hogy maradjak a kocsiban, huzzam le az ablakot. Odaadtam neki a papirt amit kaptam, o adott nekem egy masikat amit ala kellett irnom. Ezutan a kocsi elejehez setalt, es kerte, hogy indexeljek balra-jobbra, nyomjam meg a dudat. Majd hatulra setalt, ott is index bal-jobb, majd feklampa. OK, minden mukodott. Beult a kocsiba, es mondta, hogy vezessek elore a feher csikig. Ott megalltam, kerte hogy tolassak hatra egyenes vonalban par metert. Ez meg ment. Ezutan kellett parhuzamosan parkolni. Ket sarga pozna koze kellett bealljak. Nagyon komolyan vettem a lany tanacsat a padkaval kapcsolatban, igy tul koran alatekertem a kormanyt, es ezutan jott az elore, hatra-elore-hatra, becentizgetni az autot. Szerintem legalabb haromszor-negyszer eljatszottam ezt, vegul P-be tettem a kocsit. O kinyitotta az ajtot, es ellenorizte, nem e allok messzebb 18 inchnel a padkatol. Szerintem megvolt, mert nem mondta hogy megbuktam. (Azt hozzateszem, hogy ezzel az autoval meg sosem parhuzamos parkoltam, es joval nagyobb kocsi mint az otthoni Suzuki Swift-em volt. Ettol fuggetlenul bena voltam :) ) Ezutan ki kellett onnan alljak, ez mar konnyen ment, majd vezetni kifele a DMV parkolojabol. Ami nagyon fura volt, hogy o mondta, hogy itt 20mi/h-val lehet menni. OK, mentem annyival. Ki kellett kanyarodjak a foutra, pont rengeteg auto jott. Az egyik Youtube videon lattam, hogy csak akkor szabad kikanyarodni, ha egyik savban sem jon auto (3 savos volt az ut). Ott alltam percekig, ket gyalogos is elhaladt a jardan ezalatt (pedig itt ritka a gyalogos), majd vegul kikanyarodtam. Ezutan mondta, hogy merre menjek. Foleg mellekutakon kellett vezetnem, szerintem osszesen egy autoval talalkoztam ut kozben. Sok STOP tabla volt, figyelni kellett ra, hogy hol allok meg. A vonalnal, ha van felfestve vonal, a tabla vonalaban, ha nincs. Rengeteg parkolo auto volt (kertes ovezet volt), gondolom azt figyeltek, hogy el tudok e haladni mellettuk, volt olyan resz is, ahol mindket oldalt alltak, es csak egy autonyi hely volt elhaladni. Mikor rahajtottam egy foutra ami visszavisz a DMV-hez, ott 55-el lehetett haladni. Persze a lampa ramvaltott, es eleg nagyot kellett fekezzek ahhoz, hogy megalljak meg a zebra elott. Emiatt levont par pontot, allitolag finomabban kellett volna fekezzek (nem vitaztam, de akkor belehajtottam volna a keresztezodesbe. Na mindegy :) ). Az egesz szerintem 10 perc lehetett. Otthon emlekszem hogy nagyon figyeltek, mikor hol indexelunk vizsgan. Itt nem tudom mi a szokas, en minden kis dolog miatt indexeltem :) Vegul visszaerve mondta, hogy sikerult a vizsgam, meg elmondta mik voltak a hibaim. Nagyon rendes volt, joindulatu, nem allt szandekaban megbuktatni. Itt meg a penz sem motivalhatja oket, mert nincs potvizsga dij ugyebar. Szerintem aki a budapesti forgalomban edzodott, mint en, annak sikerulni fog a vizsga elsore. Csak arra kell figyelni, hogy itt Texasban az emberek sokkal nyugodtabban vezetnek, nem jellemzo hogy bevagnak eled, vagy cikkcakkoznak, nem aggresszivak. Szoval ehhez merten nekem is visszabb kellett vennem, mivel hala az egnek itt nincs is szukseg azokra a technikakra mint Pesten. Pl. ha indexelek, hogy savot akarok valtani, Pesten rogton dugom is ki az orrat a kocsinak, es akkor beengednek siman. Itt ha indexelek hogy savot akarok valtani, a mellettem halado lelassit es beenged. Nincs szukseg semmi masra.
Szoval kiszallt a srac a kocsibol, mondta, hogy varjak egy percet, jon mindjart vissza. Egy perc mulva hozta a kinyomtatott ideiglenes jogositvanyomat, ami rogton ervenyes. Az eredetit postan kuldik ki :)
Osszefoglalva, a kreszre tanultam, kb 4x olvastam at a konyvet. Nagyon logikus, a hetkoznapi problemakra tanit meg. December 29-en erkeztem Texasba, februar 9-en vizsgaztam vezetesbol, igy volt bo egy honapom arra, hogy kicsit hozzaszokjak az itteni vezeteshez.
Ami meg fontos, engem riogattak, hogy a magyar jogsimat el fogjak venni. Nem vettek el, nem is erdekelte oket hogy van ilyenem, meg sem neztek. Azt tudom, hogy itt buncselekmenynek szamit 2 ervenyes jogositvanyt birtokolni, de en mindenhol azt olvastam, hogy ez ugy ertendo, hogy pl. van egy jogsid Californiabol meg van egy Texasbol. De senkit nem erdekel hogy nekem van jogositvanyom Magyarorszagon vagy nincs. Az idekoltozesem ota 90 napig tudom itt ugyis hasznalni a magyar jogsit, utana mar nem fogadjak el Amerikaban. De legalabb meg Magyarorszagon hasznalhatom ha egyszer haza tudok majd utazni.

2 comments:

  1. Szia! Nagyon szerettem olvasni a blogod, kár, hogy mostanában nem írsz :/

    ReplyDelete
  2. Szia, Koszonom szepen! Mar folyamatban van a kovetkezo post.

    ReplyDelete