Friday, January 23, 2015

Alberlet

Kimondottan lakoparkokban neztem alberletet, egyreszt azert, mert a munkahelyhez kozel csak ilyen jellegu kiado lakasok vannak, masreszt pedig errefele a lakoparkoknak van sajat menedzsmentje, karbantarto szemelyzete, es kozos hasznalatu reszei, mint pl. konditerem, medence, jacuzzi, barbecue, sportpalya (kosar vagy tenisz), illetve kozos klubhelyiseg. 
En harom ilyen lakoparkot neztem meg, ket ujabb epitesut es egy regit. Vegul anyagi okok miatt a regit valasztottam.
Azt elfelejtettem irni, hogy meg otthonrol mikor keresgeltem alberleteket, raakadtam egy weboldalra, akik segitenek megtalalni neked az idealis helyet, es ha altaluk berelsz, akkor adnak 200$ kedvezmenyt. A ceg neve egyebkent umuvefree, de biztos van rengeteg hasonlo mas is. Igazabol nem sokat tudtak segiteni, mert ugyanazokat talalta meg a holgy, amiket mar elotte en is, de azert kapcsolatban maradtunk. Mivel a kivalasztott alberlet is szerepelt az oldalukon, ezert jeleztem, hogy feltuntetnem oket, mint refererralo kozvetito, es akkor megkapom a 200$-t :) 
Az alberlethez eloszor is elvegeznek egy background check-et az illetorol. Ehhez az alabbi dolgok kellettek:
  • Ki kellett tolteni egy formanyomtatvanyt, teljesen szokvanyos adatokkal, mint nev, nemzetiseg, magassag, havi jovedelem, SSN, stb.
  • Kivalasztottam, hogy mennyi idore szeretnem berelni a lakast. Itt nagyon kell vigyazni, mert minel rovidebb idore berled, annal dragabb a havidij. Viszont van, hogy bizonyos honap felett mar nem lesz olcsobb. Itt pl. ugy volt, hogy 3 honap volt a minimum amire berelni lehetett, es ez volt a legdragabb, majd csokkent az ar egeszen 9 honapnyi lizing idoig. Utana mar vegig ugyanannyi volt, tehat 1 evre is ugyanannyi havidijert lehetett volna.
  • Mivel nekem mar volt allasajanlatom, ezert le kellett adjam a munkaltatom altal kuldott munkaszerzodest is, ami tartalmazta mennyit fogok keresni.
  • Lefenymasoltak az utlevelemet.
  • Be kellett fizetni az application fee-t, administration fee-t, es egy depositot-ot. Nalam ez igy nezett ki sorban: 45$, 100$, 150$. Sajnos itt nem csak az epuletek regiek, hanem a menedzsment sincs ellatva online ugyintezesi lehetosegekkel, igy ezt check-en kellett befizessem. Ez volt az elso problema amivel szembe kellett nezzek. Ugyanis a bank, mikor nyitottam a bankszamlat, adott 3 db temporary check-et, amin nincs ranyomtatva a nevem. Ezzel az a gond, hogy sok helyen nem szeretik elfogadni. Szerencsere itt ez nem volt problema, igy a holgy (Cristi) segitsegevel kitoltottem eletem elso csekkjet :) Azt megjegyzem azert, hogy a masik ket ujabb lakoparkban azt mondtak, hogy online kitoltheto a jelentkezesi form, es online lehet fizetni is mindent. Szoval nem egesz Austin ennyire regimodi, nem kell megijedni :) Masnap azert bementem a bankba, es megrendeltem egy csekkfuzetet a kesobbi problemak elkerulese vegett.
  • Ezutan elvegeztek a background checket, ami normal esetben 15 perc. En mikor az irodaba ertem, mar erosen zarora volt, igy abban maradtunk, hogy majd telefonon felhiv masnap, hogy mi lett az eredmeny. Mivel csak most koltoztem ide, es kulfoldi allampolgar vagyok, ezert szamitani lehet plusz koltsegre. Ez valtozo, hogy hol mennyi (itt 200$ depositot jelent, de volt olyan hely, ahol plusz egy havi alberleti dijat kertek). Ezt majd csak a background check utan kell befizetni.
  • Kaptam egy telefonszamot, amin sikeres background check utan a nevembre tudom iratni a kozmuveket.
Masnap felhivott a Cristi, hogy minden rendben volt, csak a varhato plusz 200$-t kell befizessem majd mivel kulfoldi vagyok.
Felhivtam az internet szolgaltatot, es telefonon megkotottem a szerzodest. Ok kertek az SSN-t, a telefonszamomat es a lakcimet. Nem vacakoltak semmivel. Az arak horribilisek, a szolgaltatas sokkal gyengebb mint otthon. Elkepzelheto, hogy ez csak Austinnak ezen a reszen van igy, nem tudom. 30Mb/s-es internetert es alap TV csomagert fizetek 67$-t havonta, plusz 5$ a modem berleti dija. (egy het mulva vettem egy sajat modemet, az oveket meg visszaadtam). Abban maradtunk, hogy Fedex-el kikuldik a modemet nekem hetfon, es magamnak beuzemelem.
Ezutan felhivtam egy telefonszamot, aholis az osszes kozmuvet lehet a nevemre iratni. Ez sajnos nem sikerult, mivel miutan megadtam az SSN-t, telefonszamot es lakcimet, lefuttattak rajtam egy azonositas felet ami kb 1-2 percig tartott, majd kozolte az ugyfelszolgalatos, hogy sajnos be kell menjek szemelyesen, mert szukseguk van az utlevelemre, mivel kulfoldi vagyok. Aznap mar bezartak, igy csak hetfon fogok tudni bemenni, amikoris koltoznek. Mondtak, hogy ez nem gond, azonnal a nevemre kerul. Nem firtattam, es ezt meg maig sem ertem, hogy akkor nem kene leolvasni a meroorat vagy ilyesmi, hogy mekkortol szamoljak az en koltsegemnek? Ez meg sajnos nem derult ki, majd az elso szamlan gondolom meglatom.
Hetfon tehat elso dolgom volt, hogy reggel 7:45-kor ott alltam az Austin Utility ugyfelszolgalatanal. Ami nagyon jo dolog, hogy itt egy ceg kezeli a villany, viz, csatorna, gaz szolgaltatast is, es igy nem kell kulon-kulon rohangaljak. Ismet egy nagyon kedves ugyintezot fogtam ki, lefenymasolta az utlevelem, megadtam neki az SSN-em. Ok kertek volna az eredeti kartyat is, de mondtam, hogy az sajnos meg nem erkezett meg, csak a szamot tudom. Annyit mondott, hogy nembaj, de majd mindenkepp mutassam be ha megerkezett. Ezen kivul be kellett fizessek itt is 200$ security depositot, mivel kulfoldi vagyok history nelkul, amit majd visszakapok ha elkoltozok. Itt nem remlik pontosan, de talan mar akkor is visszaadjak, ha meglesz az itteni ID-m, ennek majd utanakerdezek meg. Ami meg meglepo volt, hogy ok nem fogadtak el bankkartyat, ezt a penzt KP-ben kellett kifizessem.
Vegul kaptam egy azonosito szamot, amit le kell majd adjak a lakas berleskor, es igazolja hogy minden a nevemen van.

Visszavezettem a motelbe, ahonnan delig kellett kicsekkoljak. Mit ne mondjak, a Fusion oriasi csomagtartoja elnyelte a mintegy 4 nagy borondnyi cuccomat, Joco a szallitodobozaval pedig a hatso ulesre kerult. Meg ketszer ennyi csomagot is be tudtam volna pakolni :)

Az ut az alberletig sima volt, Joco nem panikolt es nem is nyavogott, pedig bent volt a dobozban. Ugy tunik a repulon megbaratkozott vele :)

Kezdodott az igazan hosszu papirtoltoltogetes az irodaban miutan megerkeztem.  A berleti szerzodes az en altal megadott adatokkal, mindenfele feltetelek, mit nem szabad csinaljak a lakasban es a kozos helyeken, kulon egy kb 4-5 oldalas papir a macskarol, a mosogepberlesrol es nehany jogi dolog amirol fogalmam sem volt micsoda, de a lenyege az volt hogy idobe be kell fizetni mindig a havi berleti dijat.
Vegul ujabb csekket kellett kitoltsek, ami tartalmazta a 200$ depositot (mivel kulfoldi vagyok), a pet fee-t es pet depositot (200$-200$) ebbol az egyiket visszakapom majd, az alberleti dijnak a januar maradek napjaira eso tort dijat es a mosogep berleti dijat.
Miutan ezt befizettem, megkaptam a kulcsokat es egy reklamcsomagot, amiben a kornyekbeli cegek szorolapjai voltak :)
Illetve kaptam egy papirt, amire tetelesen fel kellett irni, hogy a lakas atvetelekor milyen seruleseket talalok. Mondjuk karc a padlon, letorott kilincs, nem mukodo izzo, stb.

Becipeltem a borondoket az ures lakasba, feljebb tekertem a futest, majd kiengedtem Jocot hogy o is korul tudjon nezni. Talan egy ora alatt teljesen kipakoltam minden taskabol, majd megneztem a szorolapokat amiket kaptam. Az egyik pont a TWC internetszolgaltato reklamja volt, hogy ingyen beuzemelik nekem. Mivel nem kaptam semmilyen modemet eddig, ezert gondoltam felhivom, hatha meggyorsitja az ugyet. Mondta a ferfi a vonal tul oldalan, hogy igy hogy mar megrendeltem, lehet nem tud segiteni, de utananez es visszahiv. Gondoltam, hogy na errol ennyit, de vegul egy fel ora mulva tenyleg hivott, hogy 5 perc mulva itt tudna lenni beuzemelni a netet :) Es csodak csodaja, lett is internetem negyed ora mulva. Kaptam egy boxot a TV-hez (nincs meg keszulekem), azt majd beuzemelem egyszer. Olyan modemet kaptam, ami wifis is szerencsere, mert elhoztam ugyan a routeremet, de atalakitom meg nincs hozza, szoval nem tudom bedugni a konnektorba :)

Jutkaek nagyon rendesek voltak, szoltak, hogy Janos at tudja nekem hozni a kolcson matracot este 7 korul, ha vegzett a munkaban. Igy delutan meg volt par oram elszaladni a WalMart-ba venni egy ket alapveto dolgot, mint pl. WC papir, ennivalo, konyhai felszereles, zuhanyzofuggony (a furdoszobaban is laminaltparketta van, amitol elegge paraztam nehogy felhullamosodjon ha viz eri), agynemuhuzat, lepedo, takaro (parnat hoztam magammal otthonrol), torulkozo, stb.

Este Janos tenyleg athozta a matracot, igy az elso ejszakat nem a csupasz foldon kellett toltsem :)

Masnap reggel elvezettem Round Rock-ba, az IKEA-ba, es megvettem az alapveto butorokat: agy, asztal, szek, kanape. Illetve tanyerok, poharak, cseszek, konyhakes, stb. Nagyon buszke voltam magamra, mert mindezt egymagam szedtem ossze a raktarban (4 tolokocsi cucc lett vegul, es dog nehezek). Hazhozszallitast kertem, mert a franciaagyra valo matrac nem fert volna be a kocsiba, plusz a kanapet egyedul biztos nem birnam bevonszolni a lakasba (a kanape valamiert egy darab nagy dobozban volt).
Ami pozitivum, hogy a magyarorszagi IKEA Family kartyat elfogadjak a vilag osszes IKEA-jaban, igy itt is, es ezert a a butorokra nagy kedvezmenyt kaptam. Osszesen 1450$-t fizettem, es ebbol gyakorlatilag berendeztem a lakas nagy reszet :)
Aznap este 7-re ki is szallitottak, igy elkezdtem osszelegozni a butorokat. A szek kivetelevel mindegyikre az volt irva, hogy ket ember szerelje ossze. Nem mondom, hogy konnyu volt, de mindet osszeraktam egymagam. Ha valaki mas is erre vallalkozna, nyugodtan bevallalhatja. Aki nem ismer, 50kg vagyok es lany :) Talan ami nehezseget okozhat, hogy a nagyobb butorokat altalaban feldontve vagy fejjel lefele kell osszeszerelni es utana talpra allitani. Ilyenkor kell vigyazni, hogy nehogy a labat kitorjuk. En ugy oldottam meg, hogy alatamasztottam amennyire lehetett majd igy billentettem talpra. Illetve celszeru minden butort a vegleges helyen, vagy ahhoz nagyon kozel osszeszerelni, mert ha mar egyben van es nehez, akkor utana maceras mozditani :)

Meg egy dolog jutott eszembe, hogy a Best Buy-ban kerestem europai villasdugorol amcsira atalakito kutyut, es csak utazos oriasi bumszli es draga atalakitot tudtak mutatni (mar ahol). Vegul masfel het keresgeles mulva a Radio Shack-ben 4$-ert talaltam rogton pont olyat, ami kell. Szoval itt keressetek ha ilyesmire szuksegetek lenne.






2 comments:

  1. Sok szerencset Texashoz! Mindig orommel olvasom, ha valaki Texasban talal uj otthonra, en is itt eltem negy evig San Antonio/Austin kornyeken (azota sajnos mar elsodort az elet, de a szivem meg mindig vissza huz) Ha szukseged lenne barmilyen infora szolj nyugodtan! :) Egy kalappal a tovabbiakhoz!

    ReplyDelete