Saturday, January 10, 2015

Atutalas gondok, autovetel



December 30-an elutaltam az otthoni bankszamlamrol a penzemet az ittenire. Ekkor otthon mar 31-e hajnal volt, de szerencsere 31 munkanap. A netbankban azt olvastam, hogy a nemzetkozi atutalas 2 munkanap, igy nagy optimistan kiszamoltam, hogy 31-en elutalodik otthonrol a penz, es januar 2-an ideer, mivel itt januar 2-a munkanap. Igaz otthon szunnap. 


December 31-en folytattuk a lakasnezest az elozo posztban emlitett garazsos lakassal, majd elkezdtunk autot keresni. Probaltunk interneten talalni, de a motelben a net hasznalhatatlan volt, a weblapok 99%-a nem jott be, vagy csak fel ora mulva. Erdekesmod a magyar oldalak gyorsak voltak :)
Szoval internet es ido hianyaban az utkozben latott autokereskedesekbe mentunk be. Jutka egyik kedves baratja, Tibor emailben es telefonon ellatott hasznos tanacsokkal minket, hogy mire kell figyelni autovasarlas kozben :) Egy megbizhato autot kerestem, keves merfolddel, minel ujabban, es max 8000$-ert. Ami kiakasztott, es a vegen mar faraszto es idorablo volt, hogy amikor bementunk egy hasznaltauto kereskedesbe, akkor az elado behivott az irodajaba. Elkerte az utlevelemet, jogositvanyomat (lefenymasolta), telefonszamomat, emailemet, SSN-emet, alairatta velem, hogy igen, valosak az adataim. Ekkor mar legalabb fel oraja ott ultunk, es meg semmi nem tortent.  Majd elkezdte a szamitogepben keresni mit tud mutatni ennyiert. Ekkor kell elmondani, hogy milyen tipusu autot keresunk, milyen extrakkal, stb. Vegul kozli, hogy talalt egy autot nekem, ami pont jo lenne, varjunk itt o megkeresi a kulcsot es elorehozza.  Eltelik megint egy fel ora legalabb. Szol, hogy megvan a kocsi, kimegyunk, megnezzuk, konstataljuk hogy agyon volt torve, es elegge le van lakva. De hat ennyi penzert mit varok? Megkerdezem, hogy "Clean title?", azaz nem volt semmi balesete a kocsinak (totalkar, egyeb tores), persze hogy az. Egy-ket autonal, ami tenyleg jol nezett ki, annal el is kertem a Carfax-et, ami egy riport, es elolvashato belole, mikor hol volt szervizelve a kocsi, akkor pont mennyi merfold volt benne, mit javitottak rajta, es ossze volt e torve. Ezt eleg hasznosnak tartom. Amit mi meg leellenoriztunk, hogy a VIN (vehicle identification number) minden uvegbe ugyanugy be van e gravirozva. Amelyik auto tetszett, azt rogton vezethettem is egy korre. 
Aznap tobb autot is megneztunk, voltak jobbak, rosszabbak.
Idokozben eldontottem melyik alberletet veszem ki, igy meg arrakanyarodtunk, hogy elinditsuk a papirmunkat. Ezt reszletesen majd leirom.
Ekkor mar nagyon faradtak voltunk az egesz napos autokerestol, es ugy dontottunk, hogy nyomas a motel. Petertol kerdeztem, hogy odatalal-e, vagy kapcsoljam be a gps-t. Nagy hatarozottan kijelentette, hogy persze, hogy odatalal. En vezettem, o mondta merre menjek. Persze eltevesztette a lehajtot, es egy ismeretlen kornyeken kotottunk ki. Ekkor mar delutan fel 6 volt. Kicsit bosszus voltam, de akkor meglattam egy Ford kereskedest. Peter rogton mondta, hogy ez jel, itt meg kell alljunk. Leparkoltam, kiszalltunk, elkezdtunk boklaszni a telepen. Nemigazan volt hangulatom megint kitolteni azt a rengeteg papirt, es varni mig ok majd a gepukben talalnak valami kocsit nekem. Odajon hozzank egy kereskedo (fura mod dec. 31-en fel 6-kor meg nyitva voltak). Kerdezi milyen autot szeretnek. Elmondom neki nagyjabol, hogy keves merfolddel valami jo allapotut max 8000-ert. Es ekkor tortent a meglepetes. Csak annyit mondott, hogy ennyiert van nehany autojuk, jojjunk, megmutatja. Es nem az iroda fele indult! Hanem tenyleg odavitt a kocsihoz. Nem kellett kitoltsek semmi papirt. Mutatott egy Ford Fusiont, korbeneztuk, egesz egyben volt, csak kisebb "bevasarlokocsit nekitoltak" balesetek latszottak rajta. Kihozta a kulcsot, beultem, tetszett. Beul mellem, mondja, vezessem ha akarom. Ujabb kellemes meglepetes, mivel sem az utlevelemet sem a jogsimat nem kerte el fenymasolasra :))) Vezettem egy darabig, Peter mondta a hatso ulesrol, miket teszteljek vezetes kozben, es total egyben volt a kocsi, szepen valtott, elvezet volt vezetni. Mondom neki, hogy nagyon tetszik, Peter is idesugta, hogy o sem talalt semmi hibat rajta. Kerdezem a Carfax-et, bementunk az irodaba, kinyomtatta: 1 tulaj, semmi baleset. Meg Tibor mondta, hogy olyan autot nezzek, ami "timing chain"-es, nem pedig szijas. Melyebben errol ne kerdezzetek, annyit tudok, hogyha szijas, az ilyen idos korban oregszik el, es ha nem csereltek, es elszakad, akkor vihetem motorgeneralra, mert tonkretesz mindent. A lancos viszont tartosabb. Rakerdeztem, es ez lancos volt. 
Az ara azonban 9000$. Nekem annyim sajnos nincs, de vegul sikerult lealkudni 8200-ra ugy, hogy ebben mar benne van az AFA is, ok intezik az atiratast es a rendszamot (itt szemelyhez kotodik a rendszam, nem autohoz). 
Es csak ekkor kertek el az igazolvanyaimat fenymasolasra :) Az eladot Monty-nak hivtak egyebkent. Kerdezte, hogy van e biztositasom, most el akarom e vinni a kocsit. A gond, hogy a penzem feluton jar a ket bankszamlam kozt, igy abban maradtunk, hogy januar 2-an jonnek erte, mikor ideer a penzem is.  Mondta, hogy addigra atnezik megint, kitakaritjak megjobban, es feltankoljak nekem. Kerdezte mennyi foglalot hagyok itt? Volt nalam 600$ keszpenz, igy azt otthagytam. 

Megvettem az autot!!! :))))


A motelbe erve mindketten elaludtunk, eletemben eloszor aludtam at Szilveszter ejszakat.

Januar 1-en Peter gepe indult vissza, Houstonbol. Mivel a nevemen volt a berauto, igy nekem kellett odavezetni, majd vissza. Csak oda 3.5 ora az ut. 
Keso delutanra ertem vissza a motelbe. Joco megint aludt mikor megerkeztem, miota itt vagyunk, rengeteget alszik. Leultem egyedul az asztal melle, es ekkor dobbentem ra, hogy teljesen egyedul maradtam egy idegen orszagban.
Este meg felhivtam ket kotelezo biztositasos ceget. A StateFarm-ot es a Geico-t. Telefonban meg kellett adni minden adatot, es ok kalkulaltak egy havi dijat. Ami termeszetesen kulfoldi jogsival, ujonnan erkezett embernek borzalmas. A StateFarm nekem olcsobb volt sokkal, igy ezt feljegyeztem magamban.

Penteken ebredes utan jott a hideg zuhany, ugyanis a penzem nem erkezett meg az itteni szamlamra. Bementem a bankba megkerdezni, hogy latnak e bejovo Wire transfert, es mondta a holgy, hogy semmit. Elmondtam neki, hogy ugy inditottam az utalast, hogy megadtam a SWIFT kodot, majd a routing numbert es a bankszamlaszamomat. Ez itt ugyanis nekem egy ujabb ismeretlen fogalom volt. Amit kideritettem, hogy itt maskepp epulnek fel a bankszamlaszamok.
Otthon vagy 2x8, vagy 3x8 szamjegybol tevodnek ossze, es az elso 3 szam azonositja a bankot (pl. OTP: 117), majd a kovetkezo 4 szam a bankfiokot, ahol a szamla nyitva lett, majd a 8. szam valami azonosito szam. Es a masodik 8-as maga az ugyfel bankszamlaszama.
Itt kint mostmar tudom, hogy kicsit masabb a helyzet. Az elso 8-as tomb-ot Routing number-nek hivjak, es ez lehet tobbfele, aszerint, hogy milyen tranzakciot akarunk vegezni vele. Van egy arra az esetre, ha befizetunk a szamlankra penzt. Van egy, ha kifizetunk rola. Es van egy szam, amit Wire Transfer-nel hasznalunk. A masodik nyolcas itt is az ugyfel bankszamlaszama.
Mikor en nyitottam itt kint bankszamlat, ki lett nyomtatva a bankszamlaszamom, ami egy 8 jegybol allo szam volt. Ehhez probaltam megtalalni azt a routing numbert az elejere, amivel a nemzetkozi utalast majd megkapom. Talaltam is egy ilyen routing numbert a bank weboldalan, igy az utalasnal ezt is megadtam a SWIFT koddal egyutt.
A bankban az ugyintezo azonban azt mondta most nekem, hogy ezt rosszul tettem, mert igy nem fog ideerni a penzem. Ekkor ujabb panik jott ram, hogy nem eleg, hogy kesobb kapom meg, lehet hogy meg sem kapom?


Felhivtam a magyar bankomat, hogy nezzenek ra, hogy mi tortent. Igenam, de januar 2-a szunnap volt otthon, igy az ugyintezo sokmindent nem tudott csinalni. Annyit latott, hogy a penz elkulonitesre kerult egy kulon szamlara, de meg nem kerult kikuldesre. Probaltam toroltetni a tranzakciot, hogy visszakeruljon a magyar szamlamra, es akkor inkabb felveszem ATM-bol, csak ki tudjam fizetni a kocsit. De sajnos nem lehetett. Nagyon rendes volt akivel beszeltem, tenyleg probalt segiteni, fonoketol is kert segitseget, es tobb orat beszeltunk. Az utalas tehat hetfon fogja csak elhagyni a bankot, es levelezo bankon/bankokon keresztul fog megerkezni hozzam. Az hogy mikor, az a levelezo bankoktol fugg, hogy ok mikor tovabbitjak. Van hogy azonnal, de van, hogy csak 1 nap mulva. De az is lehet, hogy nem erkezik meg, ha tenyleg nem kellett volna megadjam a routing numbert.

Ketsegbeesesemben felhivtam Petert. O a szokasos laza stilusban ravagta, hogy menjek be a kereskedesbe, es mondjam el mi a problema, es hogy majd hetfon kifizetem ha itt a penz. Vegulis... :)

Bementem, felkeszulve minden rosszra. Nem igazan tudtam, hogy itt mi tortenik akkor ha megbeszeljuk mikor fizetunk, es megsem tudunk fizetni.
Monty azonban csak annyit mondott, hogy semmi problema, akkor majd fizetek hetfon vagy kedden, amikor ideert a penzem :) 
Kotottem biztositast? Mondtam neki, hogy nem, mivel meg nem tudom kifizetni a kocsit, majd megkotom hetfon. 
Razza a fejet, hogy nem-nem, kossem meg most, es ha megvan, kerjem, hogy faxoljak at ide, es vihetem a kocsit. Dehat meg ki sem fizettem! Mondja, hogy nem problema, o teljesen megbizik bennem.
Hihetetlen volt. Telefonaltam, megkotottem a biztositast a StateFarm-nal (45$ lett havonta), atfaxoltak a papirt ahogy kerte Monty, ideadta nekem, es vihettem a kocsit.
A Motelbe erve felhivtam a Hertz-et, hogyha visszaviszem elobb a kocsit, kapok e vissza penzt. Termeszetesen igen. Viszont hazafele gyalogolni 2.5 ora lett volna a kolcsonzotol, es ekkor mar hideg esos ido volt, es sotetedett is, igy felhivtam Tibort, hogy hazafuvarozna e :) Vegre talalkoztunk szemelyesen is, es beszelgettunk egy kicsit.
Estere Jutkaek hivtak at hozzajuk vacsorara, igy hozzajuk vezetett az elso utam az autoval :) Igy a pentek estem vegul nagyon jol vegzodott.
Elhataroztam, hogy hetveget otthon toltom, pihenek es tanulok. Igy is tettem :)









No comments:

Post a Comment